5 stappen naar tevreden cliënten en productieve zorgprofessionals
Of het nu gaat om woonzorg, thuiszorg, dagbesteding of begeleiding, uiteindelijk zou bij iedere zorginstelling de cliënt centraal moeten staan. Helaas staan budgetten onder druk, waardoor individuele zorg zo efficiënt mogelijk uitgevoerd moet worden. Hoe krijg je als zorginstelling tevreden cliënten door middel van persoonlijke aandacht terwijl de beschikbare tijd en middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet? In dit artikel bespreken we 5 cruciale stappen voor iedere zorginstelling om de cliënt centraal te blijven stellen in het zorgtraject.
1. Mobiele en snelle registratie van zorgbehoeften
De zorgprofessional op de werkvloer is zelf het beste in staat om zorgbehoeften van cliënten te identificeren. Maar deze medewerker heeft het vaak te druk met al zijn zorgtaken om (nieuwe) zorgbehoeften van individuele cliënten direct door te geven. Hierdoor wordt informatie niet of slechts gedeeltelijk gedeeld binnen de organisatie. Door zorgprofessionals de mogelijkheid te bieden om zorgbehoeften in een centraal systeem te registreren via een laptop, tablet of via een mobiele app, kan hij deze informatie snel en accuraat invoeren en is de data direct beschikbaar voor de servicemedewerker.
2. Stapsgewijze opvolging van een zorgtraject
Nadat een zorgbehoefte is geregistreerd, kan de servicemedewerker meteen aan de slag om het zorgtraject in gang te zetten. Maar hoe weet deze medewerker precies wat de juiste stappen zijn voor een goede opvolging? Door hem stapsgewijs door het volledige proces te begeleiden voor ieder zorgtraject, weet de servicemedewerker precies wat de juiste acties zijn die ondernomen dienen te worden. Dit geldt voor zowel nieuwe als bestaande cliënten. Door servicemedewerkers te begeleiden in het proces worden er geen cruciale stappen van het zorgtraject overgeslagen.
3. Volledig inzicht in de cliënt en het proces
Door alle cliëntdata en zorgtrajecten in één systeem te registreren kunnen servicemedewerkers in 1 oogopslag inzicht krijgen in wat er precies speelt en wat individuele cliënten nodig hebben. Daarnaast geeft data de zorginstelling de mogelijkheid om processen verder te optimaliseren en vragen te beantwoorden zoals: Hoe lang duurt het voordat de aanmelding van een zorgtraject is afgehandeld? Hoeveel zorgbehoeften worden gemiddeld per verpleger geregistreerd? Of: Welke stappen in het zorgtraject kosten de meeste tijd? Dankzij data zijn zorginstellingen beter in staat om beslissingen over het zorgtraject te nemen.
4. Zakelijke relaties effectiever onderhouden
Naast relaties met cliënten en zorgprofessionals is het ook van belang om de relaties te onderhouden met andere organisaties uit de volledige zorgketen. Denk hierbij aan ziekenhuizen, huisartsen, leveranciers van medicijnen of taxibedrijven. Door relevante informatie van de volledige zorgketen te combineren met de data van haar cliënten krijgt de zorginstelling een beter beeld van het volledige zorgtraject en loopt ze geen risico om informatie over het hoofd te zien.
5. Zorgvuldig meten en analyseren van cliënttevredenheid
Uiteindelijk bestaat zorg uit dienstverlening; het gaat om mensen. Om de cliënt echt centraal te kunnen zetten, is zijn feedback de belangrijkste bron om een betere zorgervaring te bieden. Meet de cliënttevredenheid daarom door middel van mobiele apps of surveys via e-mails. Dit geeft ook informatie over de toe- of afname van cliënttevredenheid over langere tijd.
Klaar voor de toekomst met XCare
Wilt u ook tevreden cliënten en productieve zorgprofessionals? XCare 365 is een oplossing die specifiek voor de zorg is ontwikkeld. De oplossing zorgt mede voor de realisatie van de 5 stappen die we hierboven hebben beschreven. XCare 365 is ontwikkeld door gebruik te maken van het Microsoft Dynamics 365 platform, een cloud-oplossing van Microsoft die niet alleen CRM-functionaliteiten bevat, maar ook uitgebreide mogelijkheden voor verdere inrichting en uitbreiding.
Hoe nu verder?
Ervaring leert dat CRM implementeren voor de gehele zorgorganisatie een zorgvuldig en vaak langdurig proces is. Microsoft adviseert de zorginstellingen dan ook stap-voor-stap XCare te implementeren en te starten met de hierboven beschreven module “Zakelijke relaties onderhouden”. XCare kan dan op een later moment uitgebreid worden met overige modules, zoals bijvoorbeeld het Client intake proces.
Unieke aanbieding – Zakelijke relaties onderhouden
Samen met Dynamics CRM Cloud Gold Partner Xperity heeft Microsoft een unieke aanbieding samengesteld. Zonder een grote investering vooraf, geen risico`s en live in 6 weken met XCare. Microsoft en Xperity bieden in één pakket de cloud applicatie Dynamics 365 aan (inclusief het recht op de laatste versie) én het implementatieproces. Dit proces bestaat uit een aantal workshops, training voor de gebruikers en support na go-live.
Het complete all-in pakket kunnen we nu aanbieden vanaf € 65,00* per gebruiker per maand.