Let op accountmanager! Dit is hoe AI jou gaat helpen
De wereld van de accountmanager verandert in razendsnel tempo. Van de manier waarop Sales wordt bedreven tot de wijze waarop klantrelaties worden beheerd. Logischerwijs speelt technologie, en met name AI, hierin een grote rol. Deze technologie kan op eerste gezicht verwarrend zijn, maar er zitten vooraal veel mogelijkheden om jou te helpen! In deze blog gaan we dieper in op hoe AI jou gaat helpen als accountmanager!
AI binnen jouw CRM
Als accountmanager ben je veel bezig met het beheren van relaties. Je hebt veel afspraken, voert vaak gesprekken en je probeert altijd zoveel mogelijk uit de klantrelatie te halen. Om dit écht goed te doen is het gebruiken van CRM-software essentieel. Binnen de CRM-applicatie van jouw bedrijf kun je namelijk van alles makkelijk bijhouden, van herinneringen voor bepaalde taken of afspraken tot inschattingen maken voor je sales pijplijn. Met de nieuwe mogelijkheden die AI biedt binnen CRM kun je nu nog beter aan de slag met jouw klant relaties. Slimme algoritmen geven meer inzicht in klantgedrag, trends worden makkelijker te voorspellen en verkoopprocessen worden geoptimaliseerd. Zo maak je betere beslissingen die gebaseerd zijn op basis van data in plaats van op gevoel.
Dit alles brengt veel voordelen met zich, waarvan we de belangrijkste hieronder voor je op een rijtje zetten:
De belangrijkste voordelen van AI voor Accountmanagers
1. AI en Automatisering
Veel accountmanagers besteden vaak te veel tijd aan repetitieve administratieve taken. Denk aan het invoeren van gegevens, het bijwerken van klantkaarten en het plannen van afspraken. Veel zaken waar je vaak geen tijd voor hebt. AI kan deze taken tegenwoordig makkelijk automatiseren, Bijvoorbeeld door geautomatiseerde samenvattingen van gesprekken te maken, een automatische vastlegging op de tijdlijn te doen óf automatisch vervolgafspraken voor te stellen op basis van sentiment. Zo houd jij meer tijd over om je te focussen op zaken waar het echt om draait: De klantrelatie.
2. Persoonlijke communicatie met behulp van AI
In Nederland besteden we gemiddeld 13 uur per week aan e-mail. Dit komt neer op bijna 1/3e van je tijd die uitgaat naar het openen, lezen en beantwoorden mails. AI kan hierin een drastisch verschil maken. Naast het samenvatten van mailingconversaties, kun je het ook gebruiken voor het opstellen van nieuwe e-mailberichten. Start een nieuwe e-mail met de hulp van AI. De AI gebruikt de data uit CRM. Vervolgens kun je AI bevragen op bijvoorbeeld de lengte en de gewenste tone-of-voice. Zo heb je in een paar kliks een e-mail opgesteld die zo goed als klaar is voor verzending!
3. Real-time klantinzichten
Bij real-time klantinzichten denk je waarschijnlijk aan een dashboard waarmee je in één opslag de huidige status van jouw klant ziet. Door hier AI aan toe te voegen, kan bestaande informatie automatisch worden aangevuld en kunnen er voorspellingen worden gedaan voor de toekomst. Zo kan AI automatisch patronen en trends herkennen of klantsegmenten maken en analyseren op basis van gedrag.
De toekomst van AI en CRM voor Accountmanagers
CRM is een essentiële tool die in de toekomst alleen meer belangrijker zal worden. Met behulp van AI ga je niet meer mét CRM werken, maar gaat CRM vóór je werken. Naarmate de ontwikkelingen vorderen, gaan accountmanagers steeds meer profiteren van deze technologie. AI zorgt met name voor een verhoogde productiviteit en een efficiëntere manier van werken. Dit betekent dat veel administratief werk alleen nog meer verder wordt geautomatiseerd. Zaken als AI-gestuurde virtuele assistenten die automatisch e-mails kunnen opstellen, of geavanceerde sentimentanalyses doen die de toon of voice interpreteren gaan jou helpen bij wat echt belangrijk is: De klantrelatie.
Meer weten over wat AI kan betekenen voor jouw als accountmanager. Bekijk dan ook onze Whitepaper ‘5 AI-gestuurde oplossingen voor de moderne accountmanager’, waarin we 5 toepasingen van AI geven die jouw werk makkelijker maken.