Microsoft cloud licenties update
Introductie
Per 1 maart 2022 gaat er flink wat veranderen voor nieuwe klanten die Microsoft Dynamics en/of Office 365 afnemen. De kosten van de maandelijkse abonnementen gaan omhoog en er worden jaarlijkse en 3-jaarlijkse abonnementen geïntroduceerd. Voor bestaande klanten gaat dit op 1 juli 2022 in. Lees hieronder het hele verhaal.
Stukje achtergrond
Meer dan 10 jaar geleden, in juni 2011, zagen Microsoft Office 365 en Microsoft Dynamics CRM online het levenslicht. Dit was de echte start van Microsoft op het gebied van het leveren van Software als een Service (SaaS). De gedachte bij het leveren van deze licenties is dat je klanten ontziet op het gebied van: Beheer, updaten naar nieuwe versies, beveiligen en het maken van back-ups van de software. Het is ook daarom dat Microsoft er zo vroeg bij was met het openen van de vele data centers wereldwijd. Bij SaaS licenties koopt een klant geen licenties, maar neemt die een abonnement af. Het doel van Microsoft is de juiste balans vinden tussen geleverde toegevoegde waarde (de `ontzorging` en de nieuwe versies van de software) en de abonnementsprijzen.
In beginsel kochten klanten rechtstreeks de licenties bij Microsoft (met credit card😊!), maar vanaf 2014 is Microsoft gestart met een programma wat ons als partner de mogelijkheid heeft gegeven om licenties te leveren aan eindklanten (dit heet CSP). Dit is een groot succes gebleken, want eindklanten vinden het heel prettig om goed advies te ontvangen van een lokale partner die als specialist alles afweet van het eigen vakgebied. Bovendien werd het mogelijk om maandelijks je licentieaantallen zowel op- als af te schalen.
Zo heeft Xperity zich ook de laatste jaren flink ontwikkeld. De Xperity license desk levert niet alleen de juiste licenties maar geeft ook advies aan klanten. Belangrijker nog, wij informeren onze klanten proactief op het moment dat Microsoft veranderingen of zelfs compleet nieuwe licenties aankondigt. En omdat Microsoft toegevoegde waarde wil blijven leveren gebeurt het nogal vaak dat er iets veranderd omtrent licenties.
Wat gaat er nu dan veranderen?
Allereerst: De afgelopen 5- (voor Microsoft Dynamics) en 10 jaar (voor Microsoft Office) heeft Microsoft geen prijswijzigingen van de abonnementen doorgevoerd. Er zijn echter wel heel veel vernieuwingen en verbeteringen doorgevoerd.
Echter vanaf 1 maart 2022 (voor nieuwe klanten) en vanaf 1 juli 2022 (voor bestaande klanten) gaan de licentieprijzen voor de maandelijkse abonnementen met 20% omhoog.
Bij deze prijsverhoging horen uiteraard heel wat kanttekeningen, de belangrijkste staan hier onder elkaar:
- Indien de licenties voor 1- of 3 jaar worden afgenomen geldt deze verhoging niet!
- Deze aanpassing geldt op dit moment ook niet voor non-profit of academic licentie abonnementen.
- Kosteloos opschalen van licenties blijft mogelijk. Klanten betalen dan van moment van aanschaf tot en met de verjaardag voor de nieuwe licenties. Als je bijvoorbeeld op 15 maart 2022 start met 10 licenties en je koopt in oktober 2022 er 2 bij dan geldt dezelfde prijs tot en met 15 maart 2022. Afschalen van licenties is dus niet meer mogelijk.
- Bestaande klanten moeten goed kijken naar de verjaardag van het bestaande abonnement. Als dit bijvoorbeeld 1 april is, dan gaat deze aanpassing pas in op 1 april 2023 i.p.v. 1 juli 2022 a.s. Xperity informeert haar klanten hierover proactief.
- De verjaardag kan per abonnement anders zijn, het kan zijn dat je Dynamics Sales Professional op 1 december hebt aangeschaft en Dynamics Team Members op 16 december. Je hebt dus per abonnement een verjaardag.
- In dit nieuwe model is het ook mogelijk om een mix van maandelijkse of jaarlijkse licenties aan te schaffen. Als je bijvoorbeeld weet dat je het komende jaar 10 van de 12 Sales Professional licenties zeker nodig gaat hebben kan je het volgende aanschaffen:
- 10x Sales Professional voor 1 jaar (zonder prijsverhoging)
En - 2x Sales Professional voor 1 maand (+20% duurder per licentie)
- 10x Sales Professional voor 1 jaar (zonder prijsverhoging)
Hoe nu verder?
Wij als Xperity gaan onze klanten de komende periode persoonlijk informeren en doorspreken wat de mogelijkheden zijn per abonnement.
Deze prijsaanpassing is de eerste substantiële update van de catalogusprijs sinds Office 365 in juni 2011 en Dynamics 365 in oktober 2016 werden uitgebracht en weerspiegelt de aanzienlijke waarde die ze in die tijd hebben toegevoegd. Voor Microsoft blijft de eerste prioriteit verder waarde toevoegen aan de verschillende producten om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van de klanten en de veranderingen in de wereld (bv. Covid-19).
Neem contact op met de Xperity License Desk voor vragen omtrent Microsoft licenties, dit kan het beste via licenses@xperity.nl