AI in de zorg:
Dit zijn de mogelijkheden en voordelen van deze innovatie
De zorgsector in Nederland staat steeds meer onder druk. De bevolking vergrijst, de vraag naar zorg stijgt en de beschikbare middelen om aan deze vraag te voldoen nemen juist af. De zorg moet meer doen met minder middelen, en kunstmatige intelligentie (AI) is hiervoor de uitkomst. AI biedt namelijk veel mogelijkheden om efficiënter te werk te gaan en tegelijkertijd de zorg persoonlijker en toegankelijker te maken. Op deze pagina leggen we kort uit welke rol AI kan spelen in de zorg, terwijl we in ons webinar ‘AI in de zorg’ hier nog dieper op ingaan.
Wil je meer leren over hoe AI de zorgsector kan transformeren? Download onze webinar en ontdek diepgaande toepassingen en voordelen!
Wat is AI in de zorg?
Bij Artificial Intelligence (AI) draait alles om data. Met behulp van algoritmes kan AI patronen herkennen en nieuwe content creëren, zoals teksten, afbeeldingen en vertalingen. Binnen de zorg kunnen deze principes worden toegepast om administratieve taken te automatiseren, door onder meer het makkelijk afhandelen van cliëntgesprekken of het versimpelen van medische teksten vor cliënten.
AI kan dus gebruik maken van patiëntgegevens om de zorgvraag in kaart te brengen en een efficiëntere zorginkoop- en verkoop te creëren. Ook kunnen slimme wachtlijsten worden opgesteld waarmee cliënten automatisch kunnen worden gekoppeld aan de juiste zorglocatie als hier een plek vrijkomt.
AI is een onderdeel van de digitalisering van de zorg die al jaren plaatsvindt. Door de eerder genoemde vraagstukken rondom de stijgende zorgvraag zijn zorginstellingen steeds meer op zoek naar digitale oplossingen om de werklast te verminderen. AI is één van de tools die onderdeel is van deze digitalisering, maar er zijn nog meer technische mogelijkheden.
Meer weten over hoe digitalisering de zorgsector transformeert? Klik dan op de knop hieronder.
Voorbeelden van AI in de zorg
Efficiëntere administratie
Met AI kunnen veel routinetaken worden geautomatiseerd of versimpeld. Zo kan AI gesprekken met cliënten opnemen, omzetten in tekst en samenvatten. Hierna kunnen deze automatisch aan het clientdossier worden toegevoegd. Ook kunnen handgeschreven notities worden gescand en gedigitaliseerd.
Real-time vertalingen:
In de zorgsector is duidelijke communicatie essentieel, zowel tussen collega’s als naar de patiënt toe. AI kan hierbij helpen door middel van real-time vertaling van documenten of gesprekken naar welke taal dan ook. Ook kunnen medische documenten worden versimpeld zodat deze kunnen worden gedeeld met cliënten om de zorgervaring te verbeteren.
Efficiëntere zorg inkoop- en verkoop
Eén van de belangrijkste krachten van AI is het doen van voorspellingen op basis van bestaande data. Door een goede database te creëren kan AI de toekomstige zorgvraag in kaart brengen en zo de inkoop en verkoop optimaliseren. Met behulp van deze zelfde data kan ook een slimmere wachtlijst- en locatiebeheer worden gerealiseerd.
AI is dus geen vervanging van de zorgverlener, maar dient als een extra doktersassistent die het werk van de zorgverlener ondersteunt. Met slimme inzichten ga je dus makkelijker te werk en verbeter je de clientervaring. Meer weten hierover? Ontdek hoe AI Microsoft Community Care wordt gebruikt om zorgorganisaties te ondersteunen.
Wat zijn de voordelen van AI in de zorg
Efficiëntie:
AI helpt met het verminderen van de werklast van zorgverleners door administratieve en routinetaken te automatiseren. Dit zorgt ervoor dat zij meer tijd kunnen besteden aan het leveren van zorg.
Kostenbesparing:
Tijd is geld, ook in de zorg. Door processen efficiënter te maken wordt tijd bespaard. Ook kan de in- en verkoop worden geoptimaliseerd door bestaande data te laten analyseren door AI.
Kwaliteitsverbetering:
Met behulp van onder meer de real-time vertaling en documentversimpeling vindt er beter communicatie plaatst met de client, wat de zorgervaring verbetert.
Welke rol kan AI spelen in de zorgsector
Zoals eerder beschreven biedt AI aanzienlijke mogelijkheden om de zorg te verbeteren en efficiënter te maken. Zo wordt de werklast significant verminderd door routinetaken aan AI over te laten. Ook kan AI worden ingezet om de clientervaring te verbeteren en zo betere zorg te leveren.
Maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk! In ons webinar beschrijven we nog meer voordelen en gaan we ook in op hoe de implementatie van AI binnen zorgprocessen precies in zijn werk gaat.
Klaar om AI te integreren in jouw zorgorganisatie? Bekijk onze webinar en ontdek hoe je deze technologie optimaal kunt benutten.
Bekijk onze webinar
Klantverhalen
Wij hebben al meer dan 100 bedrijven ondersteund bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen door de inzet van Microsoft Dynamics 365. Hieronder lees je meer over hoe zij dit ervaren hebben.
Stichting Giving Back creëert meer leads met behulp van Dynamics 365
Stichting Giving Back creërt meer leads met behulp van Dynamics 365Stichting Giving Back is een organisatie die zich inzet voor jongeren voor wie...
Hulphond Nederland begeleidt hulphonden van Pup tot Pensioen met Dynamics 365
Hulphond Nederland begeleidt hulphonden van Pup tot Pensioen met Dynamics 365Hulphond Nederland is een non-profit organisatie die zich richt op het...
Motivaction implementeert nieuw Dynamics systeem samen met Xperity
Motivaction implementeert nieuw Dynamics systeem samen met XperityMotivaction is een marktonderzoeksbureau wat bedrijven helpt met het vinden van de...
Onze laatste blogs
We delen graag onze kennis met jou, om samen te groeien!
Hoe AI jouw werk in de zorg makkelijker kan maken
Hoe AI jouw werk in de zorg makkelijker kan makenGeschreven door Eman Khalil, consultant bij XperityAls iemand die in de zorg heeft gewerkt, weet ik maar al te goed hoe zwaar de administratieve taken kunnen zijn. Terwijl je eigenlijk het liefst zoveel mogelijk tijd...
Artificial Intelligence: De nieuwe revolutie in de zorg?
Artificial Intelligence: De nieuwe revolutie in de zorg?De gezondheidszorg in Nederland staat op een keerpunt. Terwijl de bevolking vergrijst en de vraag naar zorg stijgt, wordt de druk op de zorg steeds groter. Al jaren wordt er gezocht naar een antwoord op de vraag:...
Let op accountmanager! Dit is hoe AI jou gaat helpen
Let op accountmanager! Dit is hoe AI jou gaat helpenDe wereld van de accountmanager verandert in razendsnel tempo. Van de manier waarop Sales wordt bedreven tot de wijze waarop klantrelaties worden beheerd. Logischerwijs speelt technologie, en met name AI, hierin een...