Waarom bedrijven juist tijdens een crisis moeten investeren in digitale innovatie
Het is nu ongeveer 3 maanden geleden dat we door onze overheid verplicht in quarantaine geplaatst zijn. Het Covid-19 virus was niet te stoppen en de Intensive Care afdelingen van onze ziekenhuizen konden de toestroom van nieuwe patiënten niet aan.
De quarantaine hielp, het aantal besmettingen en IC opnames nam af en heel langzaam gaan we weer terug naar onze ‘normale’ samenleving. Wij zelf zien deze positieve verandering ook en inmiddels zoeken we elkaar weer op binnen de 1,5 meter maatschappij.
Nu het stof van de grote Covid-19 explosie aan het neerdalen is kunnen we economisch onze wonden gaan likken. Nederland heeft al vaker gekampt met een recessie, waarbij we er economisch 3% achteruit op gingen. Dit jaar neigen we naar een daling van 7 tot 10% toe.
Er wordt ons geleerd dat bedrijven het beste kunnen investeren wanneer er crisis is of nadert. En ons rustig moeten houden wanneer zaken soepeltjes verlopen. Bedrijven die investeren komen de crisis sterker uit, dan bedrijven die deze investeringen niet doen of zelfs afschalen. Ondanks dat we dit feit weten, blijft het voor ondernemers moeilijk om hiernaar te handelen. Het advies is dus om in tijden van crisis te investeren in innovatie-trajecten.
Maar, waarin moeten zij dan investering?
Investeren in digitalisering
We leven in het tijdperk van de digitalisering. YouTube vervangt televisie, Netflix de videotheek, Uber de noodzaak van het kopen van een auto, bol.com in plaats van de winkelstraat. Er zijn zoveel voorbeelden van markten die totaal op zijn kop zijn gezet door digitalisering, dat we vaak niet eens meer beseffen wat er in korte tijd allemaal veranderd is. Eén ding is wel zeker: de coronacrisis heeft deze verandering – óf digitalisering – extreem doen versnellen. Bedrijven die zich bezig hebben gehouden met het innoveren van hun diensten en/of producten zullen eerder geneigd zijn deze crisis te overleven en er sterker uit te komen. Als je bij de pakken neer bent gaan zitten als onderneming, dan kun je het schudden.
De vier onderdelen van digitale innovatie
Onze visie is gebaseerd op de digital feedback loop-visie van Microsoft. Er zijn vier gebieden waar het noodzakelijk is om in te investeren. Deze gebieden zijn verbonden aan elkaar zoals in onderstaand overzicht is te zien:
1) Empower people
Geef mensen de handvatten om hun werk zo optimaal mogelijk te kunnen uitvoeren. Het is achterhaald dat het kantoor de enige plek is waar medewerkers werken. Wie nog achter die visie stond heeft een behoorlijke uitdaging gehad toen bekend werd dat men zoveel mogelijk thuis moest blijven. Nu is meer dan ooit duidelijk geworden dat medewerkers de juiste digitale gereedschappen nodig hebben om plaatsonafhankelijk (samen) te kunnen werken en om ten alle tijden de juiste informatie te kunnen bereiken. De ICT-infrasturctuur is in een korte periode prioriteit geworden, waarbij niet alleen gekeken moest worden naar hoe medewerkers hun werk goed konden uitvoeren, maar ook hoe dit op een veilige manier gefaciliteerd kon worden.
2) Transform products
In traditionele modellen was het gebruikelijk dat er twee jaar ontwikkeld kon worden aan een product voordat het met veel geluid op de markt kwam. Nu alles in een stroomversnelling is gekomen is dit niet meer haalbaar voor bedrijven. Zo lang kan er niet meer gewacht worden zonder dat de dienst of product als achterhaald bestempeld wordt.
Neem een voorbeeld aan Netflix. Zij hebben niet direct een perfecte product-marktfit gevonden. Vanuit hun originele idee zijn zij gaan kijken hoe de markt erop reageerde. Vanuit de vraag van de markt is Netflix zijn idee verder gaan ontwikkelen. Waar het idee begon als een dienst waar je voor onbepaalde tijd een film kon huren, is het uitgedraaid op een streamingsdienst waar je een vast bedrag per maand betaald voor een grote database aan content. Het succes van Netflix is te danken aan het feit dat ze hun product blijven door ontwikkelen naar aanleiding van de wensen en behoefte van de markt. Maar vooral ook door te kijken naar nieuwe mogelijkheden om te blijven innoveren.
3) Optimize operations
Je kan je leven lang plannen maken, maar soms moet je gewoon beginnen. Toen wij startte met Xperity hadden we zeker een plan gemaakt, maar dit bevatten maar een aantal bladzijdes. Ons doel was duidelijk, maar hoe we daar precies zouden uitkomen zeker nog niet. Als startup bedrijf moet je flexibel zijn en je aanpassen aan de verandering om je heen. Grote bedrijven zijn vaak als mammoet schepen, niet echt wendbaar. Een groot bedrijf kan hierin leren van hoe startups werken. De hele organisatie direct anders inrichten gaat misschien niet, begin daarom klein, met een nieuwe afdeling of bedrijf binnen het bedrijf. Deze kan als startup zelfs concurreren met je eigenlijke bedrijf. De technologie van nu is daar klaar voor, je zal zien dat deze startups vaak meer geadvanceerde technologie kunnen gebruiken dan het moederschip zelf. Dit komt door de cloud technology en omdat deze startups geen ‘legacy’ IT van het verleden hoeven mee te slepen.
4) Engage clients
Belangrijker nog dan je bedrijf of je producten, zijn toch wel de klanten. Bedrijven die werken vanuit het oogpunt van de klant, lopen voorop in de markt. Het is ontzettend belangrijk geworden om te weten waar klanten behoeften aan hebben – oftewel waar het pijn doet. En daarop de dienst of het product aan te passen. Maar veel bedrijven weten op dit moment niet waarom én hoe klanten diensten of producten bij ze kopen. Data kan dit inzichtelijk maken.
Een voorbeeld van een organisatie die data slim inzet is Real Madrid. Elke week zitten er heel veel fans op de tribune. Die kent Real Madrid wel, maar wereldwijd zijn er 450 miljoen aanhangers. Waarom kijkt een supporter uit de Vietnam soms wel naar de Spaanse voetbalgrootmacht en soms niet? Door de data van sociale media en websites te analyseren heeft Real Madrid daar nu inzicht in. Deze data combineren ze dan ook nog met data uit online games. Het resultaat is geweldig, Real Madrid krijgt veel feedback over opstellingen en voorkeuren. Daarmee richten ze producten en merchandise persoonlijk in.