Online implementeren tijdens het Coronavirus.
Afgelopen week heeft het Coronavirus ook ons land hard geraakt. Scholen, restaurants en cafés moeten de deuren sluiten, iedereen wordt geacht zoveel mogelijk thuis te werken en we moeten minimaal 1,5 meter afstand van elkaar houden. Naast ons privé leven raakt dit vanzelfsprekend ook ons werkende leven.
Invloed van het Coronavirus op het bedrijfsleven
Natuurlijk heeft het Coronavirus ook invloed op de manier van werken bij Xperity. Onze medewerkers werken zo veel mogelijk vanuit huis, waarvandaan we onze dienstverlening grotendeels kunnen voortzetten. Sommige van onze klanten worden echter hard geraakt door het Coronavirus. Een enkeling zelfs zo hard dat zij gedwongen zijn om tijdelijk de werkzaamheden stil te leggen. Bij het grootste deel van onze klanten gaan onze werkzaamheden gewoon door. Er worden online sessies gepland, support wordt op afstand uitgevoerd zoals wij doorgaans doen en consultants hebben via Microsoft Teams veel contact met onze klanten.
Klantervaring verbeteren met Microsoft Dynamics 365
Onze klanten willen Microsoft Dynamics 365 inzetten om digitale verbeteringen door te voeren in hun eigen organisatie. Ze willen bijvoorbeeld de klanttevredenheid verhogen door verbetering van eigen interne commerciële processen.
Om deze klanten hierbij te helpen zetten wij Microsoft Dynamics 365 CE (CRM) in. Voordat deze software in gebruik genomen kan worden voeren wij verschillende implementatiewerkzaamheden uit. De kracht van onze implementaties zit in het betrekken van de klant bij de inrichting en uitrol van Dynamics 365. Dit doen we in een gefaseerde aanpak waarbij we diverse workshops gezamenlijk met de klant organiseren. Tijdens deze workshops lopen we door de verschillende processen heen, voeren daar een optimalisatie op uit en passen die direct aan in Dynamics 365. Tot slot voeren we een klantspecifieke training uit voor de toekomstige gebruikers.
Onze online aanpak voor een Dynamics 365 implementatie
Wij hebben de kennis en tijd van onze klanten hard nodig tijdens de uitvoer van een implementatieproject. En deze tijd is natuurlijk kostbaar. Nu het Coronavirus is uitgebroken en veel mensen net wat minder druk zijn, zien wij het juist als een mogelijkheid om deze beschikbare interne uren te besteden aan de Dynamics 365 implementatie.
Onze werkzaamheden kunnen we nu echter niet face-to-face op de locatie van de klant uitvoeren. Maar natuurlijk moeten we elkaar wel spreken, daarom hebben we een aanpak ontwikkeld waarbij onze contactmomenten online zijn. Daarvoor gebruiken we Microsoft Teams.
Door gebruik van Microsoft Teams kan het gehele projectteam vanuit eigen huis online meewerken. Tijdens deze online sessie leiden onze consultants de workshop. We geven tijdens de workshop een verkorte demo van de werking van Dynamics 365 waarna iedereen zelf kan oefenen, gezamenlijk worden de bevindingen doorgenomen.
Er zijn weinig elementen die een offline workshop wel kan, die niet meegenomen kunnen worden in een online workshop. Tijdens de workshop kunnen we elkaar nog steeds zien, spreken en chatten voor bijvoorbeeld het stellen van vragen. Ook kunnen we onze schermen delen, zodat we digitaal met elkaar mee kunnen kijken. Het is zelfs mogelijk om een whiteboard online in te zetten!
Na afloop van de workshop worden vervolgafspraken gemaakt. Zo passen onze consultants Dynamics 365 aan op naar aanleiding van de gegeven feedback uit de online workshop. Zodra deze aanpassingen zijn doorgevoerd kan de klant zelf weer aan de slag om de aanpassingen te testen.
Onze trainingen aan het einde van het implementatietraject gaan precies op dezelfde manier zoals eerder beschreven. Deze worden ook in een Microsoft Teams-sessie uitgevoerd, waarbij de gebruikers kunnen communiceren, meekijken en vragen kunnen stellen. Het voordeel aan een online training is dat deze ook opgenomen kan worden. De gebruikers of eventuele andere collega`s kunnen de training dan op een later moment eenvoudig terugkijken.
Starten met Dynamics 365?
Ondanks het Coronavirus kunnen wij onze werkzaamheden voortzetten. We houden ons aan de RIVM richtlijnen en werken op andere manieren samen met onze klanten. We merken dat een aantal bedrijven nu zien dat er tijd vrij komt doordat andere interne werkzaamheden vervallen en dat dit hét moment is om snel en daadkrachtig Dynamics 365 (online) te implementeren.